Raad voor maatschappelijk welzijn

De raad voor maatschappelijk welzijn is het hoogste orgaan van het openbaar centrum voor maatschappelijk welzijn (het OCMW). Ze vergadert minstens tienmaal per jaar en behandelt in principe alleen de grote lijnen van het beleid. De voorstellen waarover gedebatteerd en gestemd wordt, zijn meestal afkomstig van het vast bureau, maar de raadsleden kunnen ook eigen voorstellen indienen. Daarnaast kunnen ze ook vragen stellen over het beleid van het vast bureau.

Hoe wordt de raad voor maatschappelijk welzijn samengesteld?

De raad voor maatschappelijk welzijn in Lievegem bestaat uit 29 gemeenteraadsleden.

Sinds 1 januari 2019 zijn de gemeenteraadsleden automatisch ook de leden van de raad voor maatschappelijk welzijn. Dit zorgt ervoor dat het OCMW is samengevoegd met het gemeentebestuur.

De voorzitter van de gemeenteraad leidt voortaan ook de vergaderingen van de raad voor maatschappelijk welzijn.

Hoe werkt de raad voor maatschappelijk welzijn?

De vergaderingen van de raad voor maatschappelijk welzijn en de voorbereidende raadscommissies zijn openbaar, behalve wanneer tijdens het overleg specifieke persoonsgegevens aan bod komen. Burgers mogen de openbare vergaderingen bijwonen, maar niet tussenbeide komen.

De voorzitter van de gemeenteraad zit ook de vergaderingen van de raad voor maatschappelijk welzijn voor.

Bevoegdheden

De raadsleden zijn lid van zowel de gemeenteraad als de raad voor maatschappelijk welzijn. Ook de voorzitter is dezelfde persoon voor beide organen. Toch blijven de gemeenteraad en de raad voor maatschappelijk welzijn onafhankelijk van elkaar. Ze hebben elk hun eigen bevoegdheden en houden aparte vergaderingen.

Locatie

De vergaderingen van de raad voor maatschappelijk welzijn en worden gehouden in het administratief centrum: Kasteeldreef 72, Lovendegem.

Zittingen, beeldverslagen en besluiten van de gemeenteraad

De raad voor maatschappelijk welzijn vergadert in principe één keer per maand, op donderdagavond na de zitting van de gemeenteraad. In juli en augustus zijn er geen vergaderingen. De data van de zittingen kan je bekijken in de raadpleegomgeving.

Zittingen en publicaties

Van elke zitting van de raad voor maatschappelijk welzijn worden de volgende documenten gepubliceerd:

  • Agenda: beschikbaar vanaf de voorlaatste dinsdag voor de zitting.
  • Besluitenlijst en besluiten: beschikbaar vanaf de eerste of tweede werkdag na de zitting.

Je kan deze documenten terugvinden via de raadpleegomgeving.

Live volgen en herbekijken

Je kan de vergaderingen live volgen of later herbekijken via ons YouTubekanaal. Let op: alleen het openbare gedeelte wordt opgenomen.

Besluiten

Sommige besluiten moeten verplicht bekend worden gemaakt. Ook openbare besluiten worden gepubliceerd in de raadpleegomgeving.

Niet eens met een beslissing van de raad voor maatschappelijk welzijn?

Je kan een klacht indienen bij de toezichthoudende overheid. Meer informatie over hoe je dit doet, vind je op de pagina klacht indienen tegen een beslissing.

Leden van de raad voor maatschappelijk welzijn

Ann Boterdaele

Ann Delbeke

Contact info

0486 58 46 69

Caroline Fredrick

Contact info

0474 49 04 87

Eerste schepen

Bevoegdheden: sport, onderwijs, kinderopvang, jeugd en speelpleinwerking

Lid van

Chris De Wispelaere

Contact info

0475 75 11 99

Vierde schepen

Bevoegdheden: openbare werken en mobiliteit, nutsvoorzieningen, patrimonium

Lid van

Freddy Haegeman

Contact info

0472 70 86 94

Tweede schepen

Bevoegdheden: begraafplaatsen, openbare netheid, algemeen onderhoud en groenonderhoud, grachten en waterlopen, dierenwelzijn, lopende dossiers openbare werken Waarschoot (Stationsstraat, Kerkstraat, Hoekje en ontsluitingsweg jeugdlokalen Waarschoot, Beke Tuimelaar)

Lid van

Hans Nauwynck

Contact info

0471 58 88 24

Hilde De Graeve

Contact info

0472 38 75 13

Zevende schepen

Bevoegdheden: sociaal comité – sociaal beleid – welzijn, sociale huisvesting , gelijke kansen, diversiteit en toegankelijkheid, personen met een beperking, armoedebestrijding, gezondheidsbeleid, diensten aan huis, lokaal dienstencentrum, huis van het kind

Voorzitter

Bijzonder comité voor de sociale dienst

Lid van


Jeroen Van Acker

Contact info

0472 91 42 81

Vijfde schepen

Bevoegdheden: cultuur, bibliotheek en kunstacademie, evenementen en feestelijkheden, facilitair management, landbouw, ICT

Lid van

Judith De Muynck

Jurgen Blomme

Contact info

0475 85 06 20

Derde schepen

Bevoegdheden: senioren en vrijwilligerswerking, personeel/HRM, lokale economie, ontvangst jubilarissen, lokaal mondiaal beleid, toerisme, citymarketing en markten

Lid van

Kim Martens

Contact info

0497 83 22 56

Burgemeester

Bevoegdheden: algemeen beleid en coördinatie, politie, brandweer en veiligheid, noodplanning en preventie, interne en externe communicatie, perswoordvoerder CBS, intergemeentelijke samenwerking – regiowerking, team burger (burgerlijke stand en burgerzaken), dienstverlening, onthaal, organisatiebeheersing en administratieve vereenvoudiging, protocol en plechtigheden

Lid van

 

Patrick Dossche

Contact info

0477293396

Philippe Lorez

Contact info

0486 23 39 63

Steven Lambert

Contact info

0496 28 52 39

Zesde schepen

Bevoegdheden: financiën en kerkfabrieken, energie, klimaat en duurzaamheid, milieu en recyclage, inspraak en buurten, verbroedering, ruimtelijke ordening en stedenbouw, woonbeleid

Lid van

Vincent Laroy

Contact info

0495 21 56 88