Gemeenteraad

De gemeenteraad vertegenwoordigt de hele bevolking van de gemeente en bestaat uit rechtstreeks verkozen leden. De verkiezingen vinden om de zes jaar plaats op de tweede zondag van oktober. Het aantal gemeenteraadsleden varieert naargelang het bevolkingscijfer van de gemeente.

Binnen de gemeente is de gemeenteraad het belangrijkste bestuursorgaan. De gemeenteraad heeft een algemene regelgevende bevoegdheid voor zaken van gemeentelijk belang tenzij de bevoegdheid is toegewezen aan een ander orgaan van de gemeente.

Hoe wordt de gemeenteraad samengesteld?

De Lievegemse gemeenteraad bestaat uit 29 leden, inclusief het college van burgemeester en schepenen. De gemeenteraad is samengesteld uit de verkozen vertegenwoordigers van de gemeente.

Verkiezingen

Gemeenteraadsverkiezingen worden in België om de zes jaar gehouden. De laatste verkiezingen vonden plaats in oktober 2024.

OCMW en gemeenteraad

Sinds 1 januari 2019 zijn de gemeenteraadsleden ook de leden van de raad voor maatschappelijk welzijn. Hierdoor is het OCMW onderdeel geworden van het gemeentebestuur.

De rol van de algemeen directeur

De algemeen directeur (vroeger gemeentesecretaris) is aanwezig bij de vergaderingen van de gemeenteraad en zorgt voor het opstellen van de notulen.

Hoe werkt de gemeenteraad?

De vergaderingen van de gemeenteraad en de gemeenteraadscommissies zijn openbaar. Uitzonderingen zijn er wanneer er specifieke persoonsgegevens besproken worden. Burgers mogen de vergaderingen bijwonen, maar niet deelnemen aan het overleg.

De voorzitter van de gemeenteraad leidt de vergaderingen.

Bevoegdheden van de gemeenteraad

De gemeenteraad beslist over alles wat belangrijk is voor de gemeente. Ook controleert de gemeenteraad het college van burgemeester en schepenen, dat verantwoordelijk is voor het dagelijks bestuur.

Locatie

De vergaderingen van de gemeenteraad en worden gehouden in het administratief centrum: Kasteeldreef 72, Lovendegem.

Zittingen, beeldverslagen en besluiten van de gemeenteraad

De gemeenteraad vergadert meestal één keer per maand op donderdagavond om 20.00 uur. In juli en augustus zijn er geen vergaderingen. De data van de zittingen kan je bekijken in de raadpleegomgeving.

Welke documenten kan je raadplegen?

Van elke gemeenteraadszitting worden de volgende documenten gepubliceerd:

  • Agenda: beschikbaar vanaf de voorlaatste dinsdag voor de zitting.
  • Besluitenlijst en besluiten: beschikbaar vanaf de eerste of tweede werkdag na de zitting.

Je kan deze documenten terugvinden via de raadpleegomgeving.

Live volgen en herbekijken

Je kan de vergaderingen live volgen of later herbekijken via ons YouTubekanaal. Let op: alleen het openbare gedeelte wordt opgenomen.

Besluiten

Sommige besluiten moeten verplicht openbaar worden gemaakt. Ook andere openbare besluiten worden gepubliceerd in de raadpleegomgeving.

Niet eens met een beslissing van de gemeenteraad?

Je kan een klacht indienen bij de toezichthoudende overheid. Meer informatie over hoe je dit doet, vind je op de pagina klacht indienen tegen een beslissing.

Leden van de gemeenteraad

Ann Boterdaele

Ann Delbeke

Contact info

0486 58 46 69

Caroline Fredrick

Contact info

0474 49 04 87

Eerste schepen

Bevoegdheden: sport, onderwijs, kinderopvang, jeugd en speelpleinwerking

Lid van

Chris De Wispelaere

Contact info

0475 75 11 99

Vierde schepen

Bevoegdheden: openbare werken en mobiliteit, nutsvoorzieningen, patrimonium

Lid van

Freddy Haegeman

Contact info

0472 70 86 94

Tweede schepen

Bevoegdheden: begraafplaatsen, openbare netheid, algemeen onderhoud en groenonderhoud, grachten en waterlopen, dierenwelzijn, lopende dossiers openbare werken Waarschoot (Stationsstraat, Kerkstraat, Hoekje en ontsluitingsweg jeugdlokalen Waarschoot, Beke Tuimelaar)

Lid van

Hans Nauwynck

Contact info

0471 58 88 24

Hilde De Graeve

Contact info

0472 38 75 13

Zevende schepen

Bevoegdheden: sociaal comité – sociaal beleid – welzijn, sociale huisvesting , gelijke kansen, diversiteit en toegankelijkheid, personen met een beperking, armoedebestrijding, gezondheidsbeleid, diensten aan huis, lokaal dienstencentrum, huis van het kind

Voorzitter

Bijzonder comité voor de sociale dienst

Lid van


Jeroen Van Acker

Contact info

0472 91 42 81

Vijfde schepen

Bevoegdheden: cultuur, bibliotheek en kunstacademie, evenementen en feestelijkheden, facilitair management, landbouw, ICT

Lid van

Judith De Muynck

Jurgen Blomme

Contact info

0475 85 06 20

Derde schepen

Bevoegdheden: senioren en vrijwilligerswerking, personeel/HRM, lokale economie, ontvangst jubilarissen, lokaal mondiaal beleid, toerisme, citymarketing en markten

Lid van

Kim Martens

Contact info

0497 83 22 56

Burgemeester

Bevoegdheden: algemeen beleid en coördinatie, politie, brandweer en veiligheid, noodplanning en preventie, interne en externe communicatie, perswoordvoerder CBS, intergemeentelijke samenwerking – regiowerking, team burger (burgerlijke stand en burgerzaken), dienstverlening, onthaal, organisatiebeheersing en administratieve vereenvoudiging, protocol en plechtigheden

Lid van

 

Patrick Dossche

Contact info

0477293396

Philippe Lorez

Contact info

0486 23 39 63

Steven Lambert

Contact info

0496 28 52 39

Zesde schepen

Bevoegdheden: financiën en kerkfabrieken, energie, klimaat en duurzaamheid, milieu en recyclage, inspraak en buurten, verbroedering, ruimtelijke ordening en stedenbouw, woonbeleid

Lid van

Vincent Laroy

Contact info

0495 21 56 88

Nieuwsberichten