Klacht indienen tegen een beslissing
Sinds 1 januari 2019 zijn lokale besturen verplicht om een lijst met beslissingen en bepaalde inhoudelijke beslissingen op hun website te publiceren.
Klacht indienen
Burgers kunnen een klacht indienen tegen een besluit van het lokaal bestuur. Dit moet gebeuren binnen 30 dagen nadat het besluit op de website is bekendgemaakt.
Wat gebeurt er na een klacht?
Als je een klacht indient, doet de toezichthoudende overheid het volgende:
Ontvangst bevestigen: Je krijgt binnen 10 dagen een bevestiging dat je klacht is ontvangen.
Dossier opvragen: De toezichthoudende overheid vraagt de gemeente of het OCMW om het besluit en de bijbehorende documenten op te sturen. Dit gebeurt binnen 10 dagen na het verzoek.
Besluit nemen: De toezichthoudende overheid laat je weten wat hun besluit is en geeft daarbij een uitleg over de reden van hun beslissing.
Gevolg van een vernietiging
Als de toezichthoudende overheid het besluit vernietigt, wordt het ongeldig verklaard en mag het niet meer worden uitgevoerd.
Je kan een klacht indienen bij:
de Vlaamse minister voor Binnenlands Bestuur
de provinciegouverneur
het Agentschap Binnenlands Bestuur
Zij onderzoeken de klacht en beslissen of ze optreden tegen het bestuur.
Manieren om een klacht in te dienen
Je kan een klacht indienen via één uniek adres. Dit kan digitaal of op papier:
Digitaal:
Gebruik het formulier op de website van het Agentschap Binnenlands Bestuur.
Je krijgt automatisch een bevestiging dat je klacht is geregistreerd.
Via aangetekende mail.
Op papier:
Verstuur een aangetekende brief, of
Lever je klacht persoonlijk af en vraag een ontvangstbewijs.
Meer informatie over hoe je een klacht kan indienen, vind je hier.