Vast bureau

Het Decreet over het Lokaal Bestuur bepaalt dat in elk OCMW een vast bureau moet worden opgericht, als het uitvoerend orgaan van het OCMW.

Hoe wordt het vast bureau samengesteld?

Het vast bureau van het OCMW bestaat uit de leden van het college van burgemeester en schepenen. De burgemeester is de voorzitter van het vast bureau.

Sinds 1 januari 2019 zijn de leden van het college ook de leden van het vast bureau. Hierdoor is het OCMW onderdeel geworden van het gemeentebestuur.

Hoe werkt het vast bureau?

  • De vergaderingen van het vast bureau zijn niet openbaar.
  • Het vast bureau is bevoegd voor:
    • de evaluatie van de decretale graden.
    • het bespreken van auditverslagen.

Zittingen en besluiten van het vast bureau

Vergaderingen

Het vast bureau heeft geen vast vergadermoment. De leden komen samen wanneer dat nodig is voor hun bevoegdheden.

Besluitenlijst

Sinds 1 januari 2019 wordt van elke vergadering van het vast bureau een besluitenlijst gepubliceerd. Deze lijst kan je bekijken via de raadpleegomgeving. Gebruik de kalender om de zitting te selecteren die je wil zien.

De volledige teksten van goedgekeurde en bekendgemaakte besluiten zijn ook beschikbaar in de raadpleegomgeving.

Niet eens met een beslissing van het vast bureau?

Je kan een klacht indienen bij de toezichthoudende overheid. Meer informatie over hoe je dit doet, vind je op de pagina klacht indienen tegen een beslissing.

Zittingen en besluiten van de voorzitter van het vast bureau

Vergaderingen

De voorzitter van het vast bureau organiseert een zitting wanneer dat nodig is. Er zijn geen vaste vergaderdagen.

Besluitenlijst

Sinds 1 januari 2019 moet er een besluitenlijst worden gepubliceerd als er besluiten zijn genomen die ter inzage zijn. In de praktijk gebeurt dit zelden. Als er toch een besluitenlijst beschikbaar is, kan je deze bekijken via de raadpleegomgeving. Gebruik de kalender om de zitting van de voorzitter van het vast bureau (VB) te selecteren.

Niet eens met een beslissing van de voorzitter van het vast bureau?

Je kan een klacht indienen bij de toezichthoudende overheid. Meer informatie over hoe je dit doet, vind je op de pagina klacht indienen tegen een beslissing.

Leden van het vast bureau

Kim Martens

Contact info

0497 83 22 56

Burgemeester

Bevoegdheden: algemeen beleid en coördinatie, politie, brandweer en veiligheid, noodplanning en preventie, interne en externe communicatie, perswoordvoerder CBS, intergemeentelijke samenwerking – regiowerking, team burger (burgerlijke stand en burgerzaken), dienstverlening, onthaal, organisatiebeheersing en administratieve vereenvoudiging, protocol en plechtigheden

Lid van

 

Caroline Fredrick

Contact info

0474 49 04 87

Eerste schepen

Bevoegdheden: sport, onderwijs, kinderopvang, jeugd en speelpleinwerking

Lid van

Freddy Haegeman

Contact info

0472 70 86 94

Tweede schepen

Bevoegdheden: begraafplaatsen, openbare netheid, algemeen onderhoud en groenonderhoud, grachten en waterlopen, dierenwelzijn, lopende dossiers openbare werken Waarschoot (Stationsstraat, Kerkstraat, Hoekje en ontsluitingsweg jeugdlokalen Waarschoot, Beke Tuimelaar)

Lid van

Jurgen Blomme

Contact info

0475 85 06 20

Derde schepen

Bevoegdheden: senioren en vrijwilligerswerking, personeel/HRM, lokale economie, ontvangst jubilarissen, lokaal mondiaal beleid, toerisme, citymarketing en markten

Lid van

Chris De Wispelaere

Contact info

0475 75 11 99

Vierde schepen

Bevoegdheden: openbare werken en mobiliteit, nutsvoorzieningen, patrimonium

Lid van

Jeroen Van Acker

Contact info

0472 91 42 81

Vijfde schepen

Bevoegdheden: cultuur, bibliotheek en kunstacademie, evenementen en feestelijkheden, facilitair management, landbouw, ICT

Lid van

Steven Lambert

Contact info

0496 28 52 39

Zesde schepen

Bevoegdheden: financiën en kerkfabrieken, energie, klimaat en duurzaamheid, milieu en recyclage, inspraak en buurten, verbroedering, ruimtelijke ordening en stedenbouw, woonbeleid

Lid van

Hilde De Graeve

Contact info

0472 38 75 13

Zevende schepen

Bevoegdheden: sociaal comité – sociaal beleid – welzijn, sociale huisvesting , gelijke kansen, diversiteit en toegankelijkheid, personen met een beperking, armoedebestrijding, gezondheidsbeleid, diensten aan huis, lokaal dienstencentrum, huis van het kind

Voorzitter

Bijzonder comité voor de sociale dienst

Lid van