Vast bureau
Het Decreet over het Lokaal Bestuur bepaalt dat in elk OCMW een vast bureau moet worden opgericht, als het uitvoerend orgaan van het OCMW.
Hoe wordt het vast bureau samengesteld?
Het vast bureau van het OCMW bestaat uit de leden van het college van burgemeester en schepenen. De burgemeester is de voorzitter van het vast bureau.
Sinds 1 januari 2019 zijn de leden van het college ook de leden van het vast bureau. Hierdoor is het OCMW onderdeel geworden van het gemeentebestuur.
Hoe werkt het vast bureau?
- De vergaderingen van het vast bureau zijn niet openbaar.
- Het vast bureau is bevoegd voor:
- de evaluatie van de decretale graden.
- het bespreken van auditverslagen.
Zittingen en besluiten van het vast bureau
Vergaderingen
Het vast bureau heeft geen vast vergadermoment. De leden komen samen wanneer dat nodig is voor hun bevoegdheden.
Besluitenlijst
Sinds 1 januari 2019 wordt van elke vergadering van het vast bureau een besluitenlijst gepubliceerd. Deze lijst kan je bekijken via de raadpleegomgeving. Gebruik de kalender om de zitting te selecteren die je wil zien.
De volledige teksten van goedgekeurde en bekendgemaakte besluiten zijn ook beschikbaar in de raadpleegomgeving.
Niet eens met een beslissing van het vast bureau?
Je kan een klacht indienen bij de toezichthoudende overheid. Meer informatie over hoe je dit doet, vind je op de pagina klacht indienen tegen een beslissing.
Zittingen en besluiten van de voorzitter van het vast bureau
Vergaderingen
De voorzitter van het vast bureau organiseert een zitting wanneer dat nodig is. Er zijn geen vaste vergaderdagen.
Besluitenlijst
Sinds 1 januari 2019 moet er een besluitenlijst worden gepubliceerd als er besluiten zijn genomen die ter inzage zijn. In de praktijk gebeurt dit zelden. Als er toch een besluitenlijst beschikbaar is, kan je deze bekijken via de raadpleegomgeving. Gebruik de kalender om de zitting van de voorzitter van het vast bureau (VB) te selecteren.
Niet eens met een beslissing van de voorzitter van het vast bureau?
Je kan een klacht indienen bij de toezichthoudende overheid. Meer informatie over hoe je dit doet, vind je op de pagina klacht indienen tegen een beslissing.
Leden van het vast bureau
Kim Martens
Burgemeester
Bevoegdheden: algemeen beleid en coördinatie, politie, brandweer en veiligheid, noodplanning en preventie, interne en externe communicatie, perswoordvoerder CBS, intergemeentelijke samenwerking – regiowerking, team burger (burgerlijke stand en burgerzaken), dienstverlening, onthaal, organisatiebeheersing en administratieve vereenvoudiging, protocol en plechtigheden
Lid van
- cd&vplus
- college van burgemeester en schepenen
- gemeenteraad
- raad voor maatschappelijk welzijn
- vast bureau
Caroline Fredrick
Eerste schepen
Bevoegdheden: sport, onderwijs, kinderopvang, jeugd en speelpleinwerking
Lid van
- cd&vplus
- college van burgemeester en schepenen
- gemeenteraad
- raad voor maatschappelijk welzijn
- vast bureau
Freddy Haegeman
Tweede schepen
Bevoegdheden: begraafplaatsen, openbare netheid, algemeen onderhoud en groenonderhoud, grachten en waterlopen, dierenwelzijn, lopende dossiers openbare werken Waarschoot (Stationsstraat, Kerkstraat, Hoekje en ontsluitingsweg jeugdlokalen Waarschoot, Beke Tuimelaar)
Lid van
- college van burgemeester en schepenen
- gemeenteraad
- raad voor maatschappelijk welzijn
- vast bureau
- Vrij en lokaal Lievegem
Jurgen Blomme
Derde schepen
Bevoegdheden: senioren en vrijwilligerswerking, personeel/HRM, lokale economie, ontvangst jubilarissen, lokaal mondiaal beleid, toerisme, citymarketing en markten
Lid van
- cd&vplus
- college van burgemeester en schepenen
- gemeenteraad
- raad voor maatschappelijk welzijn
- vast bureau
Chris De Wispelaere
Vierde schepen
Bevoegdheden: openbare werken en mobiliteit, nutsvoorzieningen, patrimonium
Lid van
- cd&vplus
- college van burgemeester en schepenen
- gemeenteraad
- raad voor maatschappelijk welzijn
- vast bureau
Jeroen Van Acker
Vijfde schepen
Bevoegdheden: cultuur, bibliotheek en kunstacademie, evenementen en feestelijkheden, facilitair management, landbouw, ICT
Lid van
- cd&vplus
- college van burgemeester en schepenen
- gemeenteraad
- raad voor maatschappelijk welzijn
- vast bureau
Steven Lambert
Zesde schepen
Bevoegdheden: financiën en kerkfabrieken, energie, klimaat en duurzaamheid, milieu en recyclage, inspraak en buurten, verbroedering, ruimtelijke ordening en stedenbouw, woonbeleid
Lid van
- cd&vplus
- college van burgemeester en schepenen
- gemeenteraad
- raad voor maatschappelijk welzijn
- vast bureau
Hilde De Graeve
Zevende schepen
Bevoegdheden: sociaal comité – sociaal beleid – welzijn, sociale huisvesting , gelijke kansen, diversiteit en toegankelijkheid, personen met een beperking, armoedebestrijding, gezondheidsbeleid, diensten aan huis, lokaal dienstencentrum, huis van het kind
Voorzitter
Bijzonder comité voor de sociale dienst
Lid van
- bijzonder comité voor de sociale dienst
- cd&vplus
- college van burgemeester en schepenen
- gemeenteraad
- raad voor maatschappelijk welzijn
- vast bureau