College van burgemeester en schepenen
Het college van burgemeester en schepenen is het uitvoerend orgaan van de gemeente. Het schepencollege neemt het dagelijks bestuur van de gemeente waar en staat onder meer in voor de voorbereiding en de uitvoering van de beslissingen van de gemeenteraad.
Hoe wordt het college samengesteld?
Het aantal schepenen en raadsleden in een stad hangt af van het aantal inwoners.
In Lievegem bestaat het college uit de burgemeester en 7 schepenen. De verdeling van de schepenfuncties en de samenstelling van het college worden bepaald door onderhandelingen tussen de partijen die samen een meerderheid vormen.
Sinds 2019 zijn de leden van het college van burgemeester en schepenen ook de leden van het vast bureau van het OCMW. Op deze manier is het OCMW geïntegreerd in het gemeentebestuur.
De algemeen directeur (vroeger gemeentesecretaris) is aanwezig bij de vergaderingen en zorgt voor het opstellen van de notulen.
Hoe werkt het college van burgemeester en schepenen?
De vergaderingen van het schepencollege zijn niet openbaar en worden geleid door de burgemeester.
Om geldig te vergaderen en te stemmen, moet meer dan de helft van de leden aanwezig zijn (een absolute meerderheid). Als een voorstel is goedgekeurd, zorgt de algemeen directeur ervoor dat de ambtenaren het uitvoeren.
Het college van burgemeester en schepenen neemt alle beslissingen samen. Dit heet een collegiaal orgaan. Toch heeft iedere schepen ook eigen verantwoordelijkheden en mag binnen dat domein beperkt zelfstandig handelen.
Zittingen en besluiten van het college
Vergaderingen
Het schepencollege van Lievegem vergadert in principe elke week op dinsdag.
Besluitenlijst
Sinds 1 januari 2019 wordt van elke vergadering een besluitenlijst gepubliceerd. Deze lijst kan je bekijken via de raadpleegomgeving. Gebruik de kalender om de zitting van het college (CBS) te kiezen die je wil zien.
Soorten besluiten
- Verplicht bekend te maken besluiten: Deze moeten volgens de wet openbaar worden gemaakt en zijn te vinden in de raadpleegomgeving.
- Niet-verplichte besluiten: Ook sommige andere besluiten worden gepubliceerd. Je vindt ze op dezelfde plek.
Niet eens met een beslissing van het college?
Je kan een klacht indienen bij de toezichthoudende overheid. Meer informatie over hoe je dit doet, vind je op de pagina klacht indienen tegen een beslissing.
Leden van het college van burgemeester en schepenen
Kim Martens
Burgemeester, CD&V Plus
Bevoegdheden: Algemeen beleid en coördinatie, politie, brandweer en veiligheid, noodplanning en preventie, interne en externe communicatie, perswoordvoerder CBS, intergemeentelijke samenwerking – regiowerking, team burger (burgerlijke stand en burgerzaken), dienstverlening, onthaal, organisatiebeheersing en administratieve vereenvoudiging, protocol en plechtigheden
Caroline Fredrick
Eerste schepen, CD&V Plus
Bevoegdheden: sport, onderwijs, kinderopvang, jeugd en speelpleinwerking
Freddy Haegeman
Tweede schepen, VLL
Bevoegdheden: begraafplaatsen, openbare netheid, algemeen onderhoud en groenonderhoud, grachten en waterlopen, dierenwelzijn, lopende dossiers openbare werken Waarschoot (Stationsstraat, Kerkstraat, Hoekje en ontsluitingsweg jeugdlokalen Waarschoot, Beke Tuimelaar)
Jurgen Blomme
Derde schepen, CD&V Plus
Bevoegdheden: senioren en vrijwilligerswerking, personeel/HRM, lokale economie, ontvangst jubilarissen, lokaal mondiaal beleid, toerisme, citymarketing en markten
Chris De Wispelaere
Vierde schepen, CD&V Plus
Bevoegdheden: Openbare werken en mobiliteit, nutsvoorzieningen, patrimonium
Jeroen Van Acker
Vijfde schepen, CD&V Plus
Bevoegdheden: cultuur, bibliotheek en kunstacademie, evenementen en feestelijkheden, facilitair management, landbouw, ICT
Steven Lambert
Zesde schepen, CD&V Plus
Bevoegdheden: financiën en kerkfabrieken, energie, klimaat en duurzaamheid, milieu en recyclage, inspraak en buurten, verbroedering, ruimtelijke ordening en stedenbouw, woonbeleid
Hilde De Graeve
Zevende schepen, voorzitter BCSD, CD&V plus
Bevoegdheden: Sociaal comité – sociaal beleid – welzijn, sociale huisvesting , gelijke kansen, diversiteit en toegankelijkheid, personen met een beperking, armoedebestrijding, gezondheidsbeleid, diensten aan huis, lokaal dienstencentrum, huis van het kind