Helemaal ten dienste van jou

Dat de Lievegemnaar tevreden is over de dienstverlening van het lokaal bestuur, bleek uit het burgerpanel van 2022. Dat doet deugd voor onze 300 medewerkers die elke dag voor je klaar staan. Maar dat wil niet zeggen dat we stil blijven zitten. Dit najaar wijzigen we een aantal zaken in onze dienstverlening om de kwaliteit van onze diensten te verbeteren.

Omslagfoto: Fien De Vos

Vanaf oktober 2023 wijzigen we onze dienstverlening op 7 punten om de kwaliteit te verhogen:

  • we creëren drie contactpunten
  • een toegankelijker onthaal in Waarschoot
  • we stemmen de openingsuren op elkaar af
  • je kan voortaan digitaal een afspraak boeken
  • we fristen ons thuisloket op
  • start van een pasfotoservice
  • start LDC Oud Vredegerecht

Je bent voortaan welkom in drie contactpunten

Vanaf 2 oktober verwijzen we naar onze onthalen als contactpunt. De dienstverlening in drie gemeentehuizen is een troef, maar de term ‘gemeentehuis’ is verwarrend voor nieuwe inwoners en externen. Bovendien zegt het woord contactpunt wat je er kan doen: het is een open plek, waar je in contact komt met het lokaal bestuur. Je kan als Lievegemnaar terecht in elk contactpunt en hoeft niet binnen je eigen oude gemeente te blijven. Je kiest zelf waar en wanneer je ons wil bereiken.

Nieuwe locatie in Waarschoot

Vanaf 2 oktober ontvangen we je in Waarschoot niet langer in het oud gemeentehuis, maar om de hoek in de oude pastorij. Daar kunnen we een meer toegankelijk onthaal aanbieden en kunnen we verschillende dienstverlening beter op elkaar afstemmen. We springen efficiënter om met belastingsgeld doordat er nu maar één onthaalbalie bemenst moet worden. Bovendien is het drempelverlagend om de sociale producten van welzijn te leren kennen. In het burgerpanel gaf 78% aan de dienstverlening van welzijn niet goed te kennen.

We stemmen de openingsuren op elkaar af

Uit het burgerpanel kwam naar voor dat hier en daar iets beter kan in het al ruime aanbod van onze openingsuren. Ook daar voeren we een aantal kleine wijzigingen uit, vooral om de achterliggende dienstverlening voor de Lievegemnaar beter op elkaar af te stemmen. Goed om weten:

  • We blijven in elk contactpunt 4 werkdagen op 5 open.
  • Ook buiten de kantooruren kan je terecht tijdens onze 3 avondopeningen.
  • In totaal kan je per week 34 uur fysiek terecht in de contactpunten en 25 uur per week telefonisch.

Een afspraak maken kan voortaan eenvoudiger

Het grootste deel van onze dienstverlening is al op afspraak en dat vinden onze inwoners fijn. Door het werken op afspraak kan je jouw bezoek plannen op een moment dat je past, is er een korte wachtrij en kunnen we je vlotter helpen. Alleen kon je tot nu enkel telefonisch een afspraak maken, tijdens de openingsuren.

Vanaf 2 oktober hoef je helemaal niet meer te bellen voor een afspraak. Dankzij ons digitaal afsprakensysteem op de website heb je het beheer helemaal zelf in handen. Wie minder digitaal vaardig is, kan nog steeds gewoon bellen om een afspraak te boeken.

Een opgefrist digitaal aanbod

Wist je dat je heel wat attesten, vergunningen of subsidies van thuis uit kan aanvragen? We fristen ons thuisloket op en vertrekken niet langer vanuit onze interne organisatie, maar vanuit de actie die jij wil uitvoeren.

Ontdek het thuisloket

Maak je pasfoto voor je document in het contactpunt

Geen gedoe meer met pasfoto's die niet voldoen aan de voorwaarden. Als eerste Meetjeslandse gemeente starten we in oktober met een pasfotosysteem waardoor je bij je aanvraag voor een identiteitskaart meteen de juiste foto kunt laten maken.

Nieuw: lokaal dienstencentrum (LDC) Oud Vredegerecht

Vanaf 6 september breidt de werking van LDC Kerkelare uit: dan openen we onze tweede vestiging in het Oud Vredegerecht. Daar waar de focus in LDC Kerkelare vooral op het dorpsrestaurant ligt, leggen we in LDC Oud Vredegerecht een ander accent. Hier willen we ‘ontmoeting’ centraal zetten en de sociale cohesie tussen de buren, senioren en jonge gezinnen versterken.

In een eerste fase zullen er vooral infomomenten en cursussen plaatsvinden in de gezellig ingerichte polyvalente ruimte. Dit najaar plannen we een aantal ontmoetingsmomenten voor de buren. Later komt er nog een heus tweedehandswinkeltje met baby- en kinderspullen. Het consultatiebureau van Kind & Gezin is naast het Oud Vredegerecht gevestigd. Na de consultatie kunnen ouders even binnenwippen, een kopje koffie drinken, eventjes in de winkel rondneuzen en een babbeltje slaan met de maatschappelijk werker van Huis van het Kind.

Ontmoetingscentrum Kerkelare breidt uit! (en wordt een 'lokaal dienstencentrum')