Lievegem

Burger en welzijn

Burgerzaken, Huis van het Kind, kinderopvang, lokaal mondiaal beleid, OCMW - Sociaal Huis, onderwijs, personen met een beperking, senioren, veiligheid en preventie, welzijn en gezondheid

Vrije tijd

Bibliotheek, cultuur, evenementen, jeugd, kermissen, lokaal dienstencentrum, rap-op-stap kantoor, sport, toerisme, verenigingen, winkelen

Wonen en omgeving

Afval en recycleren, attesten en vergunningen, bekendmakingen, bouwen en wonen, klimaat en milieu, mobiliteit en trage wegen, wegen riolering en openbaar groen

Ondernemen

Handel en horeca, land- en tuinbouw, markten en ambulante handel, personeel vinden, ruimte voor je zaak, starten als ondernemer, bedrijvengids

Bestuur

Adviesraden, bekendmakingen, beleid, bestuursorganen, communicatie, lokaal bestuur Lievegem, samenwerkingsverbanden, vacatures

Banner
Banner image
  1. Home
  2. Toegang tot bestuursdocumenten

Toegang tot bestuursdocumenten

Digitaal aanvragen
Wat

Als burger hebt je het recht om bestuursdocumenten bij de overheid in te kijken, er een kopie van te ontvangen en er uitleg over te krijgen.

Iedereen kan een bestuursdocument opvragen: natuurlijke personen, rechtspersonen en overheden.

Alle informatie die de overheid heeft, kan je opvragen. De definitie van een bestuursdocument is dan ook ruim: alle informatie, ongeacht de drager ervan, die in het bezit is van een overheidsinstantie (informatie op papier, digitale informatie of audiovisuele informatie). Voorbeelden zijn:

  • schriftelijke documenten zoals beleidsnota’s, notulen van vergaderingen, omzendbrieven, contracten, vergunningen, e-mails, etc.

  • statistieken en databestanden

  • foto’s, beeldopnamen en audiobestanden

Ook documenten en bestanden die afkomstig zijn van particulieren, organisaties of andere overheden, komen in aanmerking. Het moet daarbij niet noodzakelijk gaan over informatie die tot een beslissing heeft geleid.

Voor bepaalde bestuursdocumenten gelden wel uitzonderingen op openbaarheid, bijvoorbeeld als het belang van de openbaarheid niet opweegt tegen de geheimhoudingsverplichting of de bescherming van de persoonlijke levenssfeer.

Actieve openbaarheid

Het lokaal bestuur neemt zelf initiatieven om informatie te geven over haar beleid en dienstverlening:

  • ons tweemaandelijks infomagazine Lievelink

  • via telefoon

  • aan het loket

  • via de pers

  • via deze website

  • via onze social mediakanalen

Bovendien moet elke brief de naam en het telefoonnummer vermelden van de persoon die je dossier behandelt. Op die manier kan je altijd bij iemand terecht als je vragen hebt.

Passieve openbaarheid

Wil je een overheidsdocument inkijken, zoals een milieurapport of een dossier over een nieuwe weg? Dat kan, want in Vlaanderen zijn bijna alle bestuursdocumenten openbaar. Je kan ze gratis inkijken, er uitleg over vragen of tegen betaling een kopie aanvragen.

Voorwaarden

De meeste gemeentelijke documenten zijn openbaar Toch zijn er uitzonderingen:

  • Je kan sommige registers niet inkijken, zoals:

    • de burgerlijke stand

    • het bevolkingsregister

    • het strafregister

  • Persoons- en personeelsdossiers zijn niet openbaar.

  • Je kan een omgevingsvergunning pas inkijken nadat ze is goedgekeurd, tenzij de wet anders bepaalt.

  • Een inzageverzoek kan worden geweigerd als:

    • het verzoek onredelijk is (bijvoorbeeld te veel werk vraagt)

    • het verzoek te vaag is

    • er wettelijke beperkingen gelden

  • Sommige documenten zijn slechts gedeeltelijk openbaar. Als een document nog niet af is of onvolledig, kan je aanvraag worden afgewezen. Dit gebeurt als er risico is op misverstanden door ontbrekende informatie.

Als een aanvraag wordt geweigerd, moet de overheid duidelijk uitleggen waarom.

Procedure

Je kan je aanvraag op drie manieren indienen:

  • Digitaal via het thuisloket.

  • Met een brief naar: College van burgemeester en schepenen, Kasteeldreef 72, 9920 Lievegem.

  • Door je aanvraag persoonlijk af te geven op in één van onze contactpunten.

In je aanvraag moet je altijd deze informatie vermelden:

  1. Welk document zoek je? Beschrijf het document zo precies mogelijk.

  2. Wat wil je doen met het document? Kies uit:

    • het document inzien,

    • uitleg krijgen over het document,

    • een kopie of een afschrift ontvangen.

  3. Jouw naam en adres. Alleen een e-mailadres is niet genoeg.

  4. Gaat het om persoonlijke informatie? Dan moet je bewijzen dat deze informatie jouw rechtssituatie beïnvloedt. Voor andere documenten hoef je geen reden te geven.

Uitzonderingen

Beroep tegen een weigering tot openbaarmaking

Soms verloopt de behandeling van je verzoek om een document openbaar te maken niet zoals je had gehoopt. Bijvoorbeeld:

  • De overheid weigert het document openbaar te maken, en je vindt de uitleg hiervoor niet goed.

  • Je krijgt maar een deel van het document, of sommige delen zijn onleesbaar gemaakt.

  • Je krijgt toestemming, maar de beslissing wordt niet uitgevoerd.

  • Je krijgt helemaal geen antwoord.

In deze gevallen kan je in beroep gaan bij de Beroepsinstantie inzake de Openbaarheid van Bestuur.

Regelgeving

Bestuursdecreet (Titel II - Hoofdstuk 3)

Links
Openbaarheid van bestuur

Strategie, secretariaat en communicatie

Telefoonnummer

09 396 23 00

 

Telefonisch bereikbaar van 9.00 - 12.00 uur en van 14.00 - 16.00 uur.

Contacteer ons

logo Lievegem

Lokaal bestuur Lievegem, Kasteeldreef 72, 9920 Lievegem - BE0697.609.152
T 09 396 23 00, info@lievegem.be
Elke werkdag telefonisch bereikbaar van 9.00 tot 12.00 uur en van 14.00 tot 16.00 uur.

Disclaimer - Privacy policy - Toegankelijkheid - A tot Z

Volg Lievegem op

facebookOnze FacebookpaginainstagramOnze Instagram paginaflickrBekijk foto's van onze gemeente op Flickr