Snelheidszones
In het kader van het nieuw mobiliteitsplan werden verschillende snelheidszones ingevoerd.
Het snelheidsplan is een onderdeel van een geïntegreerd mobiliteitsplan waar Lievegem sinds 2020 aan werkt. In het voorjaar van 2021 konden inwoners via de website allerlei voorstellen rond mobiliteit indienen. Het onderwerp dat hierbij het vaakst vermeld werd, was niet verrassend ‘snelheid’. Om aan die prioriteit te voldoen, werkte de gemeente als eerste aspect een snelheidsbeleid uit.
30 km/u
30 km/u is de norm in woonwijken, centrumstraten en doodlopende woonstraten.
Ook de schoolomgevingen worden standaard zone 30, ongeacht het gebied of de snelheidszone waarin ze liggen.
Langs het jaagpad geldt al een snelheidsbeperking van 30 km/u voor alle gebruikers. (KB 15.10.1935)
50 km/u
Op verbindingsassen binnen de bebouwde kom als er fiets- en voetpaden aanwezig zijn.
Buiten de bebouwde kom zijn alle landelijke wegen 50 km/u.
Dit verschil in snelheidsregime in het buitengebied zorgt voor een duidelijk onderscheid tussen lokale verbindingswegen en andere wegen. Op die manier ontmoedigen we sluipverkeer langs landelijke wegen.
70 km/u
Gezien de hoge kans op zware verwondingen of zelfs overlijden bij een ongeval aan een snelheid van 70 km/u, springen we hier zorgvuldig mee om. Is er geen vrijliggend fietspad? Dan kan de maximumsnelheid geen 70 km/u zijn.
In afwachting van een opwaardering van de fietsinfrastructuur langs de N9 (in beheer van de Vlaamse overheid), wordt hier uitzonderlijk toch 70km/u toegelaten. Waar woonwijken langs de N9 liggen, geldt een snelheidsbeperking van 50 km/u.
90 km/u
Enkel op het stukje R4 in Vinderhoute geldt een maximumsnelheid van 90 km/u.