Prepaid (budgetmeter)
Een budgetmeter is een elektriciteits- of aardgasmeter waarbij je op voorhand betaalt voor de elektriciteit of het aardgas dat je verbruikt. Je plaatst vooraf een bepaald bedrag op je budgetmeterkaart een blauwe voor elektriciteit en een gele voor aardgas. Deze kaart plaats je in de budgetmeter en zo lang het bedrag niet is opgebruikt, kan je elektriciteit en gas verbruiken. Het systeem is vergelijkbaar met het systeem van prepaidkaarten voor gsm's.
Door je kaart op te laden, wordt enkel je werkelijke verbruik aangerekend en vermijd je zo bijkomende schulden door onaangename jaarafrekeningen.
Voor elektriciteit moet je de budgetmeter minimum één keer om de twee maanden opladen.
Voor aardgas laad je best in de zomer extra op, om het meerverbruik in de winter financieel op te vangen.
Prepaid is enkel voor elektriciteits- en aardgasklanten bij de netbeheerder Fluvius:
Voor elektriciteit schakelt de netbeheerder Prepaid onmiddellijk in.
Voor aardgas schakelt de netbeheerder Prepaid in wanneer je jouw factuur niet betaalt of een afgesproken afbetaalplan met de netbeheerder niet nakomt. Meer informatie: ‘Wat als je jouw energiefactuur niet betaalt’.
Het is ook mogelijk om Prepaid in te schakelen als je nog geen schulden hebt bij de netbeheerder. Neem hiervoor contact op met Fluvius.
Als Fluvius de budgetmeter plaatst, krijg je een budgetmeterkaart, een informatiebundel en een lijst met de oplaadpunten.
Je gaat naar een oplaadpunt om je kaart op te laden.
Je plaatst de kaart daarna in de budgetmeter.
Je kan elektriciteit en gas gebruiken tot het bedrag op is.
Als het bedrag op is, val je terug op een noodkrediet. Je moet dan je kaart herladen.
Heb je in de winterperiode geen geld om de kaart op te laden, dan heb je voor aardgas mogelijk recht om een minimale levering. De budgetmeter voor elektriciteit voorziet steeds een minimale levering aan elektriciteit.
Budgetmeter opladen
Je kan jouw kaart opladen:
Contactpunt Zomergem: Markt 1 (tijdens de openingsuren)
Contactpunt Lovendegem: Centrumstraat 45 (tijdens de openingsuren)
Sociaal Huis Waarschoot: Kerkstraat 7 (tijdens de openingsuren)
Prepaid is gratis. Er worden voor de plaatsing zelf geen extra kosten aangerekend.
Je betaalt voor je verbruik:
de sociale maximumprijs (= sociaal tarief) als u daar recht op hebt
in de andere gevallen: het tarief bij de netbeheerder. Dit is zeker niet het goedkoopste tarief op de markt. Als u geen schulden meer hebt bij de netbeheerder, is het dan ook de moeite om terug op zoek te gaan naar een leverancier die goedkopere prijzen aanbiedt. De goedkoopste leverancier vindt u via de V-test van de VREG.