Wat met bedrijfsafval?

Net als thuis moet je als bedrijf verschillende vuilbakken en afvalcontainers in jouw bedrijf voorzien. Toch is de wetgeving niet helemaal dezelfde als voor huishoudelijk afval.

Na een inspectie door het departement Omgeving van de Vlaamse overheid, bleek dat er een aantal inbreuken waren op het aanbieden van bedrijfsafval. In totaal zijn er 22 afvalstromen die een bedrijf vandaag verplicht apart moet houden. Er zijn 2 bijkomende afvalstromen waarvoor de verplichte selectieve inzameling geleidelijk wordt ingevoerd.

bedrijfsafval

Waar kan ik met mijn bedrijfsafval naartoe?

In principe doe je als bedrijf een beroep op een private inzamelaar van afval: op www.ovam.be/register_ihm vind je alle geregistreerde inzamelaars voor afvalstoffen. Als jouw bedrijf afval heeft dat naar 'aard, samenstelling en hoeveelheid' vergelijkbaar is aan het afval van huishoudens, mag jouw gemeente dat bedrijfsafval ook aanvaarden via de huis-aan-huisronde of op het recyclagepark. Het gaat dan bijvoorbeeld om een beperkte hoeveelheid papier en karton of een occasionele PMD-zak. Voor restafval geldt een specifieke hoeveelheidsbeperking: maximaal 3 restafvalzakken van 60 liter of één container van 22,5 kg per tweewekelijkse inzameling.

Wat als je je afval niet sorteert?

Afval sorteren aan de bron is een verplichting. Als je niet sorteert, ben je in overtreding met de milieuwetgeving. Bij een inspectie kan jouw bedrijf dus een aanmaning of een proces-verbaal krijgen. Daar kunnen boetes uit volgen. Sinds 2020 moeten de inzamelaars de restafvalcontainer bij bedrijven controleren en moeten ze je wijzen op fout gesorteerd afval. De inzamelaar is ook verplicht om sorteerfouten bij te houden in een register. Afhankelijk van de situatie zal de inzamelaar ook verplicht zijn jouw container te laten staan, kosten door te rekenen voor nasortering en/of de non-conformiteit door te geven via een centraal systeem.