Lievegem komt met een laadpalenplan

Steeds meer mensen rijden met een volledige elektrische of hybride wagen. Het lokaal bestuur Lievegem werkte een laadpalen plan uit waarin de visie op de plaatsen van laadpalen uit de doeken wordt gedaan.

Omslagfoto: Getty Images

Het laadpalenplan is een visietekst waar Lievegem publieke laadpalen wil plaatsen. Het lokaal bestuur wil de laadpalen maximaal plaatsen op parkings net buiten de dorpskernen. Zo nemen deze laadplaatsen geen parkeerplaats in een winkelstraat in, maar blijft het centrum steeds op wandelafstand van de laadpaal. Op dit moment worden er enkel palen geplaatst die traag laden.

Op korte termijn plant Lievegem laadpunten:

  • op elk sportcentrum
  • op de openbare parkings Hovingen, Vredesplein, Kasteellaan, Pastoor Moernautstraat, De Dreef, De Warande, Tempelhof, Speybrug, De Speelboom, Kleitstraat, GC ’t Schaapstuk, Kwadrant, Leendreef
  • op de Mobipunten in Lovendegem, Waarschoot en Zomergem
  • in elke dorpskern twee laadpunten

Extra publieke laadpalen?

De publieke laadpalen zullen vooral gebruikt worden door inwoners die geen mogelijkheid hebben om thuis te laden. Wie bijvoorbeeld geen oprit heeft, kan zelf een publieke laadpaal aanvragen via de Vlaamse overheid. Als je voldoet aan een aantal voorwaarden, kan je in samenspraak met het lokaal bestuur een plek zoeken voor een extra laadpaal.

Semi-publieke palen niet opgenomen in de visietekst

Naast de publieke laadpalen zijn er ondertussen al heel wat semi-publieke laadpalen geplaatst op parkings van grootwarenhuizen of bedrijven, waar particulieren ook kunnen gaan laden. Deze plaatsen werden niet opgenomen in de visie, omdat het wettelijk kader zo snel wijzigt. Bedrijven zijn wettelijk verplicht om laadpalen te voorzien als ze beschikken over een parking van meer dan 10 parkeerplaatsen. Door deze semi-publiek te maken is dit voor de bedrijven een voordeel.