Altijd 112 bellen als je in nood bent!

Eén keuzemenu voor de twee noodnummers

Dit keuzemenu maakt het gemakkelijker om in noodsituaties een keuze te maken en helpt vermijden dat je oproep wordt doorgeschakeld van 112 naar 101 (of vice versa). Het menu lijkt op dat van de app 112 BE, waarmee je via een icoon de hulp kiest (ambulance, brandweer of politie) die je nodig hebt. Zowel via de app 112 BE als het keuzemenu word je onmiddellijk in contact gebracht met de bevoegde noodcentrale.

Het belangrijkste voordeel van de app 112 BE is dat je de noodnummers niet kan vergeten als je in paniek bent. De noodcentrale kan jou dankzij deze app ook gemakkelijker terugvinden. Doven, slechthorenden en mensen met een spraakstoornis kunnen in de app eenvoudig aangeven dat ze niet kunnen telefoneren en via berichten met de noodcentrale communiceren. Iedereen kan via de app vooraf bepaalde medische informatie doorgeven. De operator in de noodcentrale beschikt nog voor je iets hebt gezegd over deze info en kan deze alvast doorgeven aan de hulpdiensten.

Je zal in alle gevallen geholpen worden indien je naar de noodnummers 112 of 101 belt. Ook als het niet lukt om een keuze te maken, of als je de verkeerde keuze zou maken krijg je een operator aan de lijn.