1.681 euro tegen kansarmoede
De afgelopen weken verkochten we typisch Meetjeslandse 'neuzekes' om geld in te zamelen tegen (kans)armoede. Dat is dit jaar ook het centrale thema van De Warmste Week. De actie bracht uiteindelijk 1.681 euro op.
De Warmste Week is de solidariteitsactie van VRT, die jaarlijks wordt georganiseerd in de week voor kerst (van 19 tot en met 24 december). Elk jaar staat er ander thema centraal waarrond verschillende bedrijven, verenigingen, maar ook lokale besturen en particulieren allerlei acties organiseren. Dit jaar draait de actie om kansarmoede.
Kansarmoede is meer dan inkomensarmoede. Het is een multi-dimensioneel concept waarbij we de situatie beschouwen op meerdere levensdomeinen. We definiëren kansarmoede dan ook als een duurzame toestand waarbij mensen beperkt worden in hun kansen om voldoende deel te nemen aan maatschappelijk hooggewaardeerde goederen zoals onderwijs, arbeid en huisvesting.
Alle neuzen in dezelfde richting
Als lokaal bestuur doen we gemotiveerd mee aan deze actie: het bieden van voldoende kansen is immers één van onze doelstellingen. Onder het motto 'Alle neuzen in dezelfde richting, tegen (kans)armoede' verkochten we zakjes cuberdons. Deze typisch Meetjeslandse lekkernij wordt in de volksmond ook wel 'neuzekes' genoemd.
De actie bracht in totaal 1.681 euro op. Daarvan gaat er 200 euro naar De Warmste Week. De overige 1.481 euro doneren we aan de Welzijnsschakel Lievegem.
Welzijnsschakel Lievegem: samen sterkt
16,4% van de Belgen leeft in armoede of loopt het risico in armoede te belanden. Welzijnsschakels vindt dat iedere mens gelijke kansen, basisrechten en respect verdient. Daarom zetten zij zich in tegen uitsluiting door armoede of afkomst. Dat doen ze met vrijwilligers die, samen met gezinnen die uitsluiting ervaren, zich inzetten voor een betere samenleving. Ze bestaan uit bijna 200 vrijwilligersgroepen en samen bereiken we meer dan 30.000 mensen in een armoedesituatie.
Meer informatie: Welzijnsschakel Lievegem