Als je tijdens tijdens storm of wateroverlast de brandweer nodig hebt, maar er is niemand in (potentieel) levensgevaar, moet je niet naar het noodnummer 112 bellen. Je kan hulp vragen van de brandweer in jouw buurt:
- via het e-loket van 1722
- op het betalende nummer 1722 (enkel indien geactiveerd)
- rechtstreeks bij het brandweerkorps van jouw gemeente (telefonisch of via hun eigen e-loket, indien beschikbaar).
Tijdens extreme weersomstandigheden zal 1722 geactiveerd worden voor niet-dringende interventies van de brandweer. Bedoeling is dat het noodnummer 112 zo niet overbelast raakt en zo mensen in levensgevaar sneller geholpen kunnen worden.
De brandweer helpt altijd eerst de mensen die in levensgevaar zijn, bv. wanneer er gewonden zijn, bij brandgevaar of instortingsgevaar of bij gevaren op de openbare weg (omgevallen boom, doorgesneden kabels, gaslek, gevallen stenen, ...). Enkel in die gevallen mag je het noodnummer bellen.
Na extreem weer kan de brandweer ook niet-dringende interventies uitvoeren, bijvoorbeeld:
- veel schade aan de dakbedekking
- ondergelopen kelder
- wateroverlast op de openbare weg.
Wanneer er geen risico op levensgevaar is en er voor de schade geen interventie van de brandweer nodig is, neem je contact op met een gekwalificeerde professional (elektricien of netbeheerder, aannemer, boomzager, ...). Je mag de brandweer niet contacteren voor bv. een elektriciteitspanne, een omgevallen boom in de tuin, een beschadigd tuinhuis, hagelschade aan een voertuig, ...
Melding via online formulier
Via het e-loket van 1722 kan je online een niet-dringende interventie van de brandweer aanvragen. Gebruik het e-loket niet voor een omgevallen boom in de tuin, schade aan jouw tuinhuis, hagelschade aan jouw voertuig of een stroompanne.
Je kan ook via Stormschade.Vlaanderen online brandweerhulp aanvragen. Jouw melding komt rechtstreeks in de meldkamer van jouw brandweer terecht. Op de website vind je ook de contactgegevens van professionele hulp (dakwerker, boomzager, opruimingsfirma...) in jouw omgeving.
Opgelet: niet elke hulpverleningszone heeft een online formulier. In dat geval neem je rechtstreeks contact op met jouw brandweerkorps of bel je naar het nummer 1722 wanneer het actief is.
Bellen naar 1722
Vorm het nummer 1722 tijdens storm of wateroverlast voor niet-dringende interventies van de brandweer. De activatie van het nummer 1722 zal steeds via de media aangekondigd worden.
Wacht rustig op antwoord. Haak niet in, want daardoor kom je opnieuw aan het begin van de wachtlijst te staan.
Nadat je het nummer 1722 hebt gebeld, is het belangrijk om geduldig te wachten op de komst van de brandweer. Zij bekijken situatie per situatie en bepalen wie het eerst verder geholpen moet worden. Als je al gebeld hebt naar 1722, bel dan niet terug om te vragen wanneer de brandweer komt.
Wanneer het nummer 1722 overbevraagd is, kan je bij lange wachttijden best jouw probleem melden aan het e-loket van 1722.
Brandweer in jouw buurt
Als jouw hulpverleningszone geen online formulier heeft en het nummer 1722 is (nog) niet geactiveerd, dan kan je ook altijd contact opnemen met het brandweerkorps van jouw gemeente via hun rechtstreeks nummer.
Oproepen naar 1722 zijn betalend.