Afvalarme evenementen
Organisatoren moeten rekening houden met een gewijzigde regelgeving over het gebruik van cateringmateriaal en afvalinzameling. Dit geldt ook voor buurtfeesten.
Drank serveren
Sinds 1 januari 2022 is het serveren van drank in ‘recipiënten voor eenmalig gebruik’ (wegwerpbekers, petflesjes, blikjes, etc.) bij evenementen verboden volgens Vlarema (dit is de geldende regelgeving).
Als je op een evenement drank serveert moet dit in glazen of in herbruikbare bekers.
Waar vind ik herbruikbare bekers?
IVM beschikt over een aanzienlijk aantal herbruikbare bekers, in te zetten op grotere evenementen. IVM heeft de firma Groep Intro gevraagd de bekers te reinigen en de gereinigde bekers ter beschikking te stellen van organisatoren die het materiaal bij tegen betaling kunnen reserveren voor gebruik op hun evenement. De organisator betaalt de huurprijs per beker, plus een deel van de transportkosten.
Via deze website kan je je aanvraag voor herbruikbare bekers bij IVM doen. Er zijn verschillende formaten en soorten, dus neem zeker eens een kijkje. Voor meer informatie neem je best contact op met Kimberly Huyghebaert op 09 218 90 18 of via GreenEvents@ivmmilieubeheer.be
Lees hier even het reglement na.
Subsidie
Via het lokaal bestuur kan je een subsidie aanvragen voor de huur of aankoop van herbruikbare bekers.
Doe hier je aanvraag - Lees hier het reglement even na.
Afval scheiden
Afval dat tijdens een evenement ontstaat, wordt aanzien als ‘bedrijfsafval’. En aangezien bedrijven moeten sorteren, moet ook het evenementenafval selectief ingezameld worden. Maar hoe?
- Weinig afval (restafval, PMD en papier-karton): dat betekent maximaal 3 restafvalzakken van 60 liter en een gelijkaardige hoeveelheid PMD. Dit is vergelijkbaar met het maximale afval van een huisgezin. Dan kan je dit afval als organisator meegeven met de huis aan huisophalingen indien het in reglementaire zakken wordt aangeboden.
- Veel afval (meer dan 3 zakken). Dan wordt het afval aanzien als bedrijfsafval en moet apart worden opgehaald. Dit kan dankzij een raamcontract van IVM. Neem hiervoor contact op met Elias Van de Voorde nv, Filip Chrétien, 09 336 55 58 of 0471 68 16 29. Info of bestellingen kunnen ook via het emailadres sabine@eliasvandevoorde.be.
Je betaalt voor het gebruik van de container en voor het afvoeren van het afval naar een verwerkingsinstallatie. Je vraagt aan de ophaler om een verwerkingsattest af te leveren, zodat je kan bewijzen dat het afval op een correcte manier is afgevoerd.
Tarieven:
- Huurprijs container - 2 euro excl. btw
- Verwerkingsprijs inhoud container - 44,16 euro excl btw (restafval), 23,01 euro excl btw (PMD)
- Transportkost (leveren en ophalen container) - 55 euro excl. btw
- Afvalzakken van 140 of 240 liter (per stuk) - 0,63 euro excl. btw
Afvaleilandjes zijn handig om afval selectief in te zamelen op een evenement. Vraag informatie over het gebruik hiervan bij team omgeving (omgeving@lievegem.be of 09 396 23 00). Hou er wel rekening mee dat de zakken die in deze afvaleilandjes gebruikt worden geschikt moeten zijn voor selectieve inzameling van respectievelijk restafval en PMD-afval.
De wetgeving rond herbruikbaar cateringmateriaal is enkel van toepassing indien de overheid mede-organisator is. Dat is zo als een overheidsinstelling een dominerende invloed heeft op de organisatie van het evenement. Dat is zo in volgende 3 situaties:
- Het bestuur van de organisatie bestaat voor 50% of meer uit overheidspersoneel of personen afgevaardigd door de overheid
- Het budget van de organiserende partij is voor 50% of meer afkomstig van een overheid (subsidies, toelagen, ...)
- De overheid bepaalt welk soort van catering er moet worden aangeboden op het evenement.
Meer informatie
Op vrijdag 12 mei 2023 organiseerden we samen met IVM en OVAM een infosessie rond afvalarme evenementen. Omdat de infosessie overdag plaats vond en heel wat evenementen beroep doen op vrijwilligers, zorgden we voor een opname. Daarnaast kan je hieronder de gebruikte presentaties bekijken.
Bekijk hier de infosessie - Bekijk hier de powerpointpresentatie