Klokkenluidersregeling
Het Bestuursdecreet voorziet een procedure voor de melding van inbreuken en bescherming van melders, gebaseerd op de klokkenluidersrichtlijn 2019/1937 van het Europees Parlement. Op deze pagina lees je hoe je inbreuken kan melden en onder welke voorwaarden je als klokkenluider in aanmerking komt voor de bescherming tegen represailles.
Welke meldingen?
Je kan een melding doen over inbreuken die gebaseerd zijn op informatie die je uit je werkomgeving verkreeg. Een melding is iets anders dan een klacht. Om over een inbreuk te spreken, moet het gaan over een handeling of een nalatigheid die onrechtmatig is, of die de regelgeving schendt.
Wie kan melden?
Elke persoon kan een melding maken die in het kader van een werkrelatie informatie verkreeg over inbreuken. Het gaat dus ruimer dan enkel personeelsleden van lokaal bestuur Lievegem. Ook externen die via hun werk met lokaal bestuur Lievegem in contact komen, kunnen een melding maken. Denk bijvoorbeeld aan sollicitanten, consultants of leveranciers.
Goed om te weten: voor burgers zonder werkrelatie met lokaal bestuur Lievegem, geldt de gewone klachtenregeling.
Waar kan je melden?
Voor een lokaal bestuur als Lievegem
• is het meldpunt gedelegeerd aan de stafmedewerker van de algemeen directeur.
• is Audit Vlaanderen het externe meldkanaal.
Je kunt de informatie ook openbaar bekendmaken.
Een melding indienen
Klokkenluiders kunnen meldingen schriftelijk (e-mail en brief), telefonisch of tijdens een fysieke ontmoeting bezorgen. De melder heeft hierbij recht op en verslag.
digitaal vul het formulier in op deze pagina
per brief naar: Meldpunt klokkenluiden, Kasteeldreef 72, 9920 LIEVEGEM (vermeld het woord 'vertrouwelijk' duidelijk op de omslag)
telefonisch: bel naar 09 396 23 00 en vraag om je door te verbinden met het meldpunt klokkenluiden
fysiek: je hebt het recht om binnen een redelijke termijn een afspraak te krijgen voor een fysieke ontmoeting om de informatie van je melding te bespreken
Na je melding
De brief wordt door onze centrale postkamer niet geopend (dus ook niet ingescand), maar wordt op een beveiligde manier rechtstreeks aan het meldpunt klokkenluiden bezorgd.
Binnen de 7 kalenderdagen na het ontvangen van de melding moet het interne meldkanaal aan de melder een ontvangstmelding bezorgen en binnen de 3 maanden moet het meldkanaal feedback geven aan de melder over welke maatregelen zij uitgevoerd of gepland hebben.
gratis