Fietsstraten
Een aantal Lievegemse straten zijn ingericht als fietsstraat. In een fietsstraat moet het gemotoriseerd verkeer achter fietsers blijven.
Wat is dat nu precies, een fietsstraat?
Een fietsstraat is een fietsvriendelijke straat. Het begin en het einde wordt aangeduid met een verkeersbord.
De maximumsnelheid in een fietszone is 30 km/u voor alle weggebruikers.
In een fietsstraat is het verboden om fietsers in te halen en moeten alle gemotoriseerde voertuigen dus altijd achter de fietsers blijven.
Enkel prioritaire voertuigen (met sirene en zwaailicht) mogen fietsers inhalen.
Fietsers gebruiken de volledige breedte van (hun deel) van de rijbaan.
In een eenrichtingsstraat gebruiken fietsers de volledige breedte van de rijbaan.
In tweerichtingsstraten gebruiken fietsers de rechterhelft van de rijbaan.
Fietsers mogen auto’s wél links inhalen.
Als auto’s stilstaan mogen fietsers ze ook langs rechts voorbijrijden.
Voordelen
De fietser is zichtbaarder in het straatbeeld.
Het is veiliger voor de fietsers.
De fietser wordt niet verdrongen door auto's die willen inhalen.
De continuïteit van een fietsroute blijft verzekerd op een plek waar geen fietspad is.
Wat wijzigt er niet?
De verkeersregels blijven vanzelfsprekend van toepassing. Zo mag er bijvoorbeeld niet op het voetpad gefietst worden en blijft de voorrang van rechts gelden.
Bepaalde straten zijn te smal om tweerichtingsverkeer voor fietsers toe te staan. De straten die vroeger enkelrichtingsverkeer waren voor de fietser blijven dan ook behouden.
Hoffelijkheid is tweerichtingsverkeer: van de automobilist naar de fietser, maar ook omgekeerd. Toon als fietser ook respect voor de andere weggebruikers.
Fietsstraten in Lievegem
Kruisdreef, Zomergem
Molendreef, Lovendegem
Neerstraat, Vinderhoute
Stationsplein, Waarschoot