Huisnummer
Wat
Elk gebouw moet voorzien zijn van een huisnummer, niet alleen eengezinswoningen, maar ook gebouwen voor administratief, commercieel of industrieel gebruik. Het toekennen en wijzigen van de nummering van huizen en gebouwen is een bevoegdheid van het gemeentebestuur (het college van burgemeester en schepenen).
Procedure
- Bij nieuwbouw/verbouwing, naar aanleiding van een omgevingsaanvraag, wordt het huisnummer toegekend in de vergunning. Bij meer uitgebreide dossiers (meergezinswoningen, verkavelingen) wordt na de vergunning een attest en huisnummerplan bezorgd. Het huisnummer kan niet vóór de beslissing worden afgeleverd.
- Ook het wijzigen van het aantal woongelegenheden in een gebouw moet steeds gebeuren via een omgevingsaanvraag. Elke wooneenheid moet een apart huisnummer krijgen om erkend te kunnen worden als aparte wettelijke verblijfplaats. Indien nodig moet ook een functiewijziging (bv van handel naar wonen) worden aangevraagd.
- Aan een bijgebouw kan geen huisnummer worden toegekend.
Het gemeentebestuur wijst je een of meer huisnummers toe. Als eigenaar/projectontwikkelaar ben je zelf verplicht de toegekende huis- en busnummers en brievenbus te plaatsen op het perceel aan de grens met het openbaar domein.