Elektronische vreemdelingenkaart
De elektronische vreemdelingenkaart vervangt de papieren verblijfsvergunning van zowel EU-burgers als niet-EU-burgers. Zo krijgen ook niet-Belgen toegang tot toepassingen van e-government en kunnen ook zij documenten elektronisch ondertekenen.
Deze elektronische identiteitskaart geldt vanaf de leeftijd van 12 jaar. Wanneer een niet-Belgisch kind, jonger dan 12 jaar, ingeschreven is in de registers en recht heeft op een verblijf in België, kan het een elektronisch identiteitsbewijs voor een niet-Belgisch kind aanvragen.
Zowel EU-burgers als niet-EU-burgers ouder dan 12 jaar kunnen een elektronische vreemdelingenkaart aanvragen. Er zijn 9 types vreemdelingenkaarten:
- Elektronische A kaart: bewijs van inschrijving in het Vreemdelingenregister voor derdelanders - beperkte duur
- Elektronische B kaart: bewijs van Inschrijving in het Vreemdelingenregister voor derdelanders - onbeperkte duur
- Elektronische C kaart: verblijfskaart voor gevestigde vreemdeling of voor Zwitser met (duurzaam) verblijf
- Elektronische D kaart: verblijfsvergunning voor langdurig ingezetene
- Elektronische E kaart: verklaring van inschrijving voor EU-burgers met verblijf van meer dan 3 maanden
- Elektronische E+ kaart: verblijfskaart voor EU-burgers met duurzaam verblijf
- Elektronische F kaart: verblijfskaart van familielid van EU-burger of Belg - procedure gezinshereniging
- Elektronische F+ kaart: duurzaam verblijfskaart voor derdelands familielid van EU-burger of Belg
- Elektronische H kaart: Europese blauwe kaart voor hoogopgeleide werknemer
Een pasfoto kan je gratis laten nemen in het contactpunt tijdens je afspraak. Ben je jonger dan 4 jaar, dan moet je deze laten nemen door een fotograaf.
De procedure tot het bekomen van een machtiging tot verblijf en bijgevolg tot het bekomen van een verblijfskaart is verschillend naargelang de nationaliteit en het doel van verblijf.
- Je kan je elektronische vreemdelingenkaart aanvragen bij je gemeentebestuur.
- Een drietal weken na de aanvraag zal je de pin- en pukcode ontvangen waarna je de elektronische vreemdelingenkaart kunt ophalen. Neem de codes mee om je kaart te activeren.
- je huidige verblijfskaart of het attest van verlies of diefstal van deze kaart
- bij de activering van de kaart: de brief met je pincode en pukcode
Een pasfoto kan je gratis laten nemen in het contactpunt tijdens je afspraak. Ben je jonger dan 4 jaar, dan moet je deze laten nemen door een fotograaf.
- De Europese Verordening (EG) nr. 1030/2002 van de Raad van 13 juni 2002 betreffende de invoering van een uniform model voor verblijfstitels van onderdanen van derde landen
- De vreemdelingenwet van 15 december 1980 betreffende de toegang tot het grondgebied, het verblijf, de vestiging en de verwijdering van vreemdelingen
- De wet van 19 juli 1991 betreffende de bevolkingsregisters en de identiteitskaarten;
- De wet van 8 augustus 1983 tot regeling van een Rijksregister van de natuurlijke personen en door de uitvoeringsbesluiten van deze wetten.