Akte van huwelijk
Een huwelijksakte bevat alle gegevens over het huwelijk van een persoon. De huwelijksakte wordt bewaard in de gemeente waar je in het huwelijk treedt.
De akte van huwelijk vermeldt:
- De naam, de voornamen, de geboortedatum en de geboorteplaats van de echtgenoten
- De datum van het huwelijk
- De door een echtgenoot gekozen naam na voltrekking van het huwelijk
- De naam, voornamen, de geboortedatum en geboorteplaats van de eventuele getuigen
Onder bepaalde voorwaarden kan je een afschrift of een uittreksel van de huwelijksakte aanvragen:
- Een afschrift vermeldt de oorspronkelijke gegevens van de akte en de historiek van de staat van de persoon op wie de akte betrekking heeft.
- Een uittreksel vermeldt daarentegen enkel de actuele gegevens van de akte, zonder vermelding van de historiek van de staat van de persoon op wie de akte betrekking heeft. Op een uittreksel is dus enkel de huidige toestand van de gegevens zichtbaar.
Wie kan het afschrift of uittreksel aanvragen?
- Jijzelf
- De echtgeno(o)te, overlevende echtgeno(o)te of wettelijk samenwonende
- Je wettelijke vertegenwoordiger (bv. ouder, voogd, bewindvoerder)
- Bloedverwanten in opgaande of neerdalende lijn (geen aanverwanten en zijtakken)
- Je erfgenamen
- Bijzondere gemachtigden zoals een notaris of advocaat.
Als de akte meer dan 75 jaar oud is, heeft iedereen recht op een afschrift of uittreksel.
Je kan een afschrift of een uittreksel aanvragen bij het gemeentebestuur waar het huwelijk werd voltrokken. Dit kan via het thuisloket op deze website of na afspraak bij team burger zelf.
Alle afschriften en uittreksels zijn voorzien van een elektronische zegel van het Ministerie van Binnenlandse zaken. Ze hebben dezelfde juridische waarde als de afschriften van de aktes die de gemeente vroeger afleverde.
Je eigen identiteitskaart of verblijfsvergunning.