Akte van overlijden
Wat
Een akte van overlijden bewijst het feit van het overlijden en stelt de identiteit van de overledene vast. Deze akte is nodig vooraleer de ambtenaar van de burgerlijke stand de toestemming tot vervoer en begraving of crematie van de overledene kan geven.
Voorwaarden
Onder bepaalde voorwaarden kan je een afschrift of een uittreksel van de overlijdensakte aanvragen:
- Een afschrift vermeldt de oorspronkelijke gegevens van de akte en de historiek van de staat van de persoon op wie de akte betrekking heeft.
- Een uittreksel vermeldt daarentegen enkel de actuele gegevens van de akte, zonder vermelding van de historiek van de staat van de persoon op wie de akte betrekking heeft. Op een uittreksel is dus enkel de huidige toestand van de gegevens zichtbaar.
Wie kan een afschrift of uittreksel aanvragen?
Een uittreksel van een akte van overlijden kan iedereen vrij verkrijgen.
Voor akten van overlijden opgemaakt vóór 31/03/2019 én jonger dan 75 jaar, wordt het recht op een afschrift beperkt tot:
- de wettelijke vertegenwoordiger (bv. ouder, voogd, bewindvoerder)
- als ze een gerechtvaardigd belang kunnen aantonen:
- de overlevende echtgeno(o)te of wettelijk samenwonende
- bloedverwanten in opgaande of neerdalende lijn in de eerste graad
- de erfgenamen.
Iedereen heeft recht op een afschrift:
- als de akte werd opgemaakt na 31/03/2019
- als de akte werd opgemaakt vóór 31/03/2019 én ouder is dan 75 jaar.
Wat meebrengen?
Als je het document zelf ophaalt:
- je eigen identiteitskaart of verblijfsvergunning.
Als je het document voor iemand anders aanvraagt:
- een volmacht van de betrokkene en een kopie van zijn of haar identiteitskaart
- je eigen identiteitskaart