Elektronische identiteitskaart (eID)
Met een Belgische identiteitskaart (eID) kan je aantonen dat je ingeschreven bent in het bevolkingsregister van België en kan je zo in het buitenland je nationaliteit en identiteit bewijzen.
In de eID zit een microchip waarmee je:
- je identiteit online kunt bevestigen
- documenten elektronisch kunt ondertekenen.
Vanaf 15 jaar ben je verplicht om je identiteitskaart altijd bij je te hebben.
Op de leeftijd van 12 jaar krijgt elke Belg automatisch een identiteitskaart. Kinderen die 12 jaar worden en nog een geldig Kids-ID hebben, krijgen pas automatisch een eID op het moment dat hun Kids-ID vervalt, ten laatste op de leeftijd van 14 jaar en 9 maanden.
Een pasfoto kan je gratis laten nemen in het contactpunt tijdens je afspraak. Ben je jonger dan 4 jaar, dan moet je deze laten nemen door een fotograaf. De pasfoto die je meebrengt, mag maximaal 6 maanden oud zijn en moet voldoen aan de normen van de International Civil Aviation Organization (pdf). Het is belangrijk dat je gezicht goed zichtbaar is. Je moet recht in de lens kijken met een neutrale gezichtsuitdrukking (mond gesloten, geen glimlach).
Geldigheidsduur
De geldigheidsduur van een eID is 10 jaar, uitgezonderd:
- de eID voor jongeren van 12 tot 18 jaar: 6 jaar geldig.
- de eID voor personen vanaf 75 jaar: 30 jaar geldig, maar het certificaat voor de elektronische handtekening moet wel om de 10 jaar vernieuwd worden. Je kan je certificaat vernieuwen na het maken van een afspraak.
Je vindt de geldigheidsduur aan de voorzijde van je kaart.
Als Belg bent je altijd verantwoordelijk om je eigen identiteitsdocumenten te beheren. Hou daarom zelf de vervaldatum in het oog. Het is altijd mogelijk dat je oproepingskaart voor een nieuwe eID verloren is gegaan. Heb je 3 weken voor de vervaldatum van je eID nog geen oproepingskaart ontvangen? Vraag dan onmiddellijk zelf bij je gemeente een nieuwe eID aan.
Aanvragen (met oproepingskaart of op eigen initiatief)
- Vanaf de leeftijd van 12 jaar krijg je automatisch een oproepingskaart om je eID aan te vragen.
Ook als de geldigheidsperiode van je eID verloopt, krijgt je automatisch een oproepingskaart om een nieuwe eID aan te vragen.
- In een aantal gevallen kan je ook op eigen initiatief een eID aanvragen bij je gemeente:
- als je eID verloren of beschadigd is
- als je pasfoto niet meer gelijkend is
- als je van naam of geslacht verandert
- bij een inschrijving na verblijf in het buitenland of ambtelijke schrapping
- als je een kaart aanvraagt in een andere landstaal.
- Maak een afspraak en ga met je oproepingskaart en je huidige identiteitskaart naar je gemeente om de eID aan te vragen.
Afhalen
- Na 2 tot 3 weken krijgt je per brief bericht dat je eID klaarligt. Om de elektronische handtekening te kunnen gebruiken, staan in die brief ook een pincode en een pukcode.
- Maak een afspraak
- Neem de brief met de codes mee naar het gemeentehuis als je je eID afhaalt.
- Je pincode kunt bij de afhaling nog wijzigen als je dat wenst (minimum 4, maximum 12 cijfers). Je hebt je pincode nodig elke keer je je eID wilt gebruiken.
- Je hebt je pukcode nodig om je pincode de eerste keer in te stellen of, als je je pincode niet meer kent, de pincode wilt wijzigen of deblokkeren.
- Pin- en of pukcode vergeten van je kaart? Vraag nieuwe aan bij team burger of eenvoudig online via de website van Binnenlandse zaken.
In dringende gevallen kan je een spoedprocedure aanvragen met levering binnen 1 of 2 dagen. Daarvoor betaalt je wel een hogere kostprijs.
Belgen in het buitenland
Belgen ouder dan 12 jaar die in het buitenland wonen kunnen een eID krijgen bij de Belgische consulaire beroepspost waar ze zijn ingeschreven. De levertermijn is wel langer.
Sinds 21 juni 2021 kunnen ook de Belgische gemeenten aanvragen van eID behandelen voor Belgen ingeschreven in een consulair bevolkingsregister. Enkel de spoedprocedure is mogelijk, waarbij de kaart en bijhorende codes worden afgeleverd bij de gemeente (de codes worden niet apart naar het thuisadres verzonden).
Maak eerst een afspraak met:
- als je in een Belgische gemeente ingeschreven bent geweest: de laatste gemeente (van inschrijving) in België
- als je nooit in een Belgische gemeente ingeschreven bent geweest, maar wel in België bent geboren: de Belgische gemeente van geboorte
- in alle andere gevallen: een Belgische gemeente naar keuze.
Bij de aanvraag van je eID breng je volgende zaken mee:
- je oproepingskaart
- Een pasfoto kan je gratis laten nemen in het contactpunt tijdens je afspraak. Ben je jonger dan 4 jaar, dan moet je deze laten nemen door een fotograaf.
Bij het afhalen van je eID:
- je oude identiteitskaart
- de brief die je thuis kreeg met de vraag je identiteitskaart af te halen en waarop ook je pin- en pukcode vermeld staan.
Vanaf 01.01.2024 tellen volgende tarieven voor de elektronische identiteitskaarten, elektronische vreemdelingenkaarten en elektronische vreemdelingenkaarten met biometrie:
Kaarten met gewone levertermijn
(2 à 3 weken na aanvraag)
Kids-ID: 7,70 euro
Elektronische identiteitskaart: 25,00 euro
Elektronische vreemdelingenkaart: 25,00 euro
Kaarten die na één dag op de gemeente geleverd worden
(1 werkdag na aanvraag indien voor 15.00 uur aangevraagd)
Kids-ID: 110,00 euro
Elektronische identiteitskaart: 122,00 euro
Elektronische vreemdelingenkaart: 122,00 euro
Kaarten die in de Koloniënstraat in Brussel worden geleverd
(kaarten die je vóór 15.00 uur aanvraagt via de extreme spoedprocedure kunnen 1 dag later afgehaald worden tijdens de openingsuren van het centraal loket gesitueerd Park Atrium, Koloniënstraat 1, 1000 Brussel)
Kids-ID: 147 euro
Elektronische identiteitskaart: 159 euro
Elektronische vreemdelingenkaart: Niet mogelijk
Als je door gezondheidsproblemen niet meer zelf naar team burger kan gaan, kan je een alternatieve aanvraagprocedure vragen. Neem daarvoor contact op met je gemeente.
Verlies of diefstal
Bij verlies of diefstal van je kaart, moet je zo snel mogelijk aangifte doen bij de Helpdesk DOC STOP. Dit kan op het gratis nummer 00800 2123 2123. Op die manier wordt het document zo snel mogelijk gemeld in de administratieve databanken en politiedatabanken en wordt elk misbruik van het verloren, gestolen of vernietigde document zo veel mogelijk vermeden.
Opgelet: met DOC STOP kunnen enkel Belgische identiteitsdocumenten worden geblokkeerd.
Doe ook aangifte van de diefstal bij het dichtstbijzijnde politiebureau of bij de lokale politie.
Ga vervolgens naar het gemeentehuis. Buiten de openingstijden kan je bij de politie terecht voor een voorlopig attest. Opgelet! Een als gestolen of verloren gesignaleerde identiteitskaart is niet langer geldig. Zelfs als het document wordt teruggevonden, mag je het niet meer gebruiken. Je dient het dan te bezorgen aan team burger. Je dient in deze gevallen dus altijd een nieuwe identiteitskaart aan te vragen.
Ben je je identiteitskaart verloren in het buitenland, dan kan je de nodige richtlijnen vinden op de website van FOD Buitenlandse Zaken.