Klokkenluidersregeling lokaal bestuur Lievegem
Het Bestuursdecreet voorziet een procedure voor de melding van inbreuken en bescherming van melders, gebaseerd op de klokkenluidersrichtlijn 2019/1937 van het Europees Parlement. Op deze pagina lees je hoe je inbreuken kan melden en onder welke voorwaarden je als klokkenluider in aanmerking komt voor de bescherming tegen represailles.
Welke meldingen?
Je kan een melding doen over inbreuken die gebaseerd zijn op informatie die je uit je werkomgeving verkreeg. Een melding is iets anders dan een klacht. Om over een inbreuk te spreken, moet het gaan over een handeling of een nalatigheid die onrechtmatig is, of die de regelgeving schendt.
Wie kan melden?
Elke persoon kan een melding maken die in het kader van een werkrelatie informatie verkreeg over inbreuken. Het gaat dus ruimer dan enkel personeelsleden van lokaal bestuur Lievegem. Ook externen die via hun werk met lokaal bestuur Lievegem in contact komen, kunnen een melding maken. Denk bijvoorbeeld aan sollicitanten, consultants of leveranciers.
Goed om te weten: voor burgers zonder werkrelatie met lokaal bestuur Lievegem, geldt de gewone klachtenregeling.
Waar kan je melden?
Voor een lokaal bestuur als Lievegem
• is het meldpunt gedelegeerd aan de stafmedewerker van de algemeen directeur.
• is Audit Vlaanderen het externe meldkanaal.
Je kunt de informatie ook openbaar bekendmaken.