Klokkenluidersregeling lokaal bestuur Lievegem

Het Bestuursdecreet voorziet een procedure voor de melding van inbreuken en bescherming van melders, gebaseerd op de klokkenluidersrichtlijn 2019/1937 van het Europees Parlement. Op deze pagina lees je hoe je inbreuken kan melden en onder welke voorwaarden je als klokkenluider in aanmerking komt voor de bescherming tegen represailles.


Welke meldingen?

Je kan een melding doen over inbreuken die gebaseerd zijn op informatie die je uit je werkomgeving verkreeg. Een melding is iets anders dan een klacht. Om over een inbreuk te spreken, moet het gaan over een handeling of een nalatigheid die onrechtmatig is, of die de regelgeving schendt.
 

Wie kan melden?

Elke persoon kan een melding maken die in het kader van een werkrelatie informatie verkreeg over inbreuken. Het gaat dus ruimer dan enkel personeelsleden van lokaal bestuur Lievegem. Ook externen die via hun werk met lokaal bestuur Lievegem in contact komen, kunnen een melding maken. Denk bijvoorbeeld aan sollicitanten, consultants of leveranciers.

Goed om te weten: voor burgers zonder werkrelatie met lokaal bestuur Lievegem, geldt de gewone klachtenregeling.
 

Waar kan je melden?

Voor een lokaal bestuur als Lievegem
•    is het meldpunt gedelegeerd aan de stafmedewerker van de algemeen directeur.
•    is Audit Vlaanderen het externe meldkanaal.

Je kunt de informatie ook openbaar bekendmaken.

Bescherming van de klokkenluider

Wanneer kom je als melder in aanmerking voor bescherming?

Als melder moet je redelijke gronden hebben om aan te nemen dat wat je meldt juist is, gezien de omstandigheden en de informatie waarover je op het moment van de melding beschikt. Wie opzettelijk of bewust onjuiste of misleidende informatie meldt, geniet geen bescherming.


In geval van openbaarmaking moet aan een van de volgende voorwaarden voldaan zijn opdat je als melder bescherming geniet:

  • Je hebt eerst intern of extern gemeld, of hebt meteen extern gemeld omdat je meende dat de inbreuk niet doeltreffend behandeld kon worden of dat er een risico op represailles bestond. Vervolgens zijn er geen passende maatregelen genomen binnen de 3 maanden nadat het betreffende meldingskanaal de melding heeft ontvangen.
  • Je meent dat een van de volgende situaties zich voordoet:
    1. De inbreuk kan een dreigend of reëel gevaar vormen voor het algemene belang.
    2. Er bestaat naar aanleiding van een externe melding een risico op represailles of het is niet waarschijnlijk dat de inbreuk doeltreffend wordt behandeld door de bijzondere omstandigheden van de zaak.

Welke rechten heeft de betrokkene?

De persoon over wie de melding gaat, de betrokkene, heeft de volgende rechten:

  •     Geheimhouding van de identiteit
  •     Recht op een doeltreffende voorziening in rechte
  •     Recht op een eerlijk proces
  •     Het vermoeden van onschuld
  •     Recht van verdediging: bijvoorbeeld: recht om gehoord te worden en recht op toegang tot hun dossier

Welke bescherming?

Als melder meld je de informatie over een inbreuk bij voorkeur intern als de inbreuk op een doeltreffende manier intern kan behandeld worden en er geen risico op represailles bestaat. Is dit niet het geval? Dan kan de melding worden gemaakt bij het externe meldkanaal Audit Vlaanderen.

Bij een melding via de interne en externe meldkanalen, heb je de keuze om je naam bekend te maken als melder, of anoniem te blijven. Meld je anoniem, dan wordt je identiteit niet bekend gemaakt. Meld je niet anoniem en maak je je naam bekend, dan wordt je identiteit beschermd.

De meldingskanalen zorgen voor systemen die de vertrouwelijkheid beschermen van:

    jouw identiteit
    de identiteit van de anderen die in de melding genoemd zijn
    de informatie waaruit jouw identiteit of deze van de anderen kunnen blijken

Dit door onder andere de toegang tot deze informatie te beperken.

Als melder ben je beschermd tegen represailles. Denk bijvoorbeeld aan represailles in het kader van negatieve beoordelingen of ontslag, maar ook bij verandering van taken, financiële sancties of reputatieschade.

 

Hoe maak je een klokkenluidersmelding?

De procedure voor het melden van inbreuken bij de gemeente Lievegem

  • Klokkenluiders kunnen meldingen schriftelijk (e-mail en brief), telefonisch of tijdens een fysieke ontmoeting bezorgen. De melder heeft hierbij recht op een verslag.
  • Binnen de 7 kalenderdagen na het ontvangen van de melding moet het interne meldkanaal aan de melder een ontvangstmelding bezorgen en binnen de 3 maanden moet het meldkanaal feedback geven aan de melder over welke maatregelen zij uitgevoerd of gepland hebben.

Maak een melding als klokkenluider bij het lokaal bestuur Lievegem

  • Per e-mail: vul het formulier in op deze pagina.
  • Per brief:

    Als je je melding per brief wil versturen, dan richt je je brief aan het meldpunt klokkenluiden. Je stuurt je brief naar volgend postadres en vermeldt ook duidelijk op de omslag dat de brief vertrouwelijk is, door het woord ‘vertrouwelijk’ zichtbaar te noteren.

    Meldpunt klokkenluiden
    Kasteeldreef 72
    9920 Lievegem

    De brief wordt door onze centrale postkamer niet geopend (dus ook niet ingescand), maar wordt op een beveiligde manier rechtstreeks aan het meldpunt klokkenluiden bezorgd.

  • Telefonisch: bel ons op 09 396 23 00 en vraag naar het meldpunt klokkenluiden.

  • Fysieke ontmoeting: je hebt het recht om binnen een redelijke termijn een afspraak te krijgen voor een fysieke ontmoeting om de informatie van je melding te bespreken.

Hoe zit dat voor andere overheidsdiensten?

  • De procedure voor het melden van inbreuken bij de diensten van de Vlaamse overheid vind je op de webpagina ‘Procedure klokkenluidersmelding diensten Vlaamse overheid’.
  • De procedure voor het melden van inbreuken bij andere Vlaamse overheidsdiensten vind je op de website van de betrokken overheidsdienst.