Lievegem

Burger en welzijn

Burgerzaken, Huis van het Kind, kinderopvang, lokaal mondiaal beleid, OCMW - Sociaal Huis, onderwijs, personen met een beperking, senioren, veiligheid en preventie, welzijn en gezondheid

Vrije tijd

Bibliotheek, cultuur, evenementen, jeugd, kermissen, lokaal dienstencentrum, rap-op-stap kantoor, sport, toerisme, verenigingen, winkelen

Wonen en omgeving

Afval en recycleren, attesten en vergunningen, bekendmakingen, bouwen en wonen, klimaat en milieu, mobiliteit en trage wegen, wegen riolering en openbaar groen

Ondernemen

Handel en horeca, land- en tuinbouw, markten en ambulante handel, personeel vinden, ruimte voor je zaak, starten als ondernemer, bedrijvengids

Bestuur

Adviesraden, bekendmakingen, beleid, bestuursorganen, communicatie, lokaal bestuur Lievegem, samenwerkingsverbanden, vacatures

Banner
Banner image
  1. Home
  2. Attest van leven

Attest van leven

Thuisloket - Attest van levenThuisloket - Aanvraag attest
Wat

Het levensbewijs of attest van leven is een document waarmee je kan aantonen dat je nog in leven bent.

Dit document word je soms gevraagd door pensioendiensten, verzekeringsinstellingen, ziekenfondsen, financiële instellingen, openbare besturen, een notaris, een advocaat, de rechtbank, de ambassade of het consulaat. Zo hoef je je bij deze personen of instellingen niet persoonlijk aan te bieden om aan te tonen dat je nog leeft.

Voorwaarden

De volgende partijen kunnen het attest met betrekking tot jezelf aanvragen:

  • jezelf
  • jouw wettelijke vertegenwoordiger (bv. ouder of voogd)
  • bijzondere gemachtigden zoals een notaris of advocaat (wanneer zij niet zelf deze gegevens kunnen raadplegen in het Rijksregister)
  • derden als de afgifte ervan voorgeschreven is door of krachtens de wet.
Procedure

Naargelang jouw situatie kan je het attest van leven aanvragen aan:

  • team burger

  • de ambassade of het consulaat van het land waar je verblijft.

Als je beschikt over een elektronische identiteitskaart (eID), kan je het document ook raadplegen, downloaden en afdrukken:

  • op ‘Mijn dossier’, de online toepassing van het Rijksregister

  • op ‘Mijn Burgerprofiel’, de online toepassing van de Vlaamse overheid (rubriek ‘Attesten en toelatingen’)

  • via het thuisloket.

Anderen kunnen het attest enkel aan het loket van de dienst Burgerzaken of op de ambassade of het consulaat aanvragen.

Kan ik het attest gebruiken in het buitenland?

In de meeste gevallen moet het document eerst gelegaliseerd en eventueel vertaald worden. Op de website van de Federale overheidsdienst Buitenlandse Zaken kunt je nakijken of jouw document al dan niet voorzien moet worden van een legalisatie of apostille.

Heb je een attest met apostille of legalisatie nodig, dan kan je het document met legalisatie of apostille aanvragen via het e-loket e-Legalisation.

De prijs voor een legalisatie of apostille is steeds 20 euro per document.

Meer informatie over legalisatie en apostille

Wat meebrengen?

Als je het attest zelf ophaalt:

  • jouw eigen identiteitskaart of verblijfsvergunning.

Als je het attest voor iemand anders aanvraagt:

  • een volmacht van de betrokkene en een kopie van zijn of haar identiteitskaart

  • jouw eigen identiteitskaart.

Burgerzaken

Telefoonnummer

09 396 23 00

Telefonisch bereikbaar van 9.00 - 12.00 uur en van 14.00 - 16.00 uur.

Contacteer ons
Maak een afspraak

logo Lievegem

Lokaal bestuur Lievegem, Kasteeldreef 72, 9920 Lievegem - BE0697.609.152
T 09 396 23 00, info@lievegem.be
Elke werkdag telefonisch bereikbaar van 9.00 tot 12.00 uur en van 14.00 tot 16.00 uur.

Disclaimer - Privacy policy - Toegankelijkheid - A tot Z

Volg Lievegem op

facebookOnze FacebookpaginainstagramOnze Instagram paginaflickrBekijk foto's van onze gemeente op Flickr