Lievegem

Burger en welzijn

Burgerzaken, Huis van het Kind, kinderopvang, lokaal mondiaal beleid, OCMW - Sociaal Huis, onderwijs, personen met een beperking, senioren, veiligheid en preventie, welzijn en gezondheid

Vrije tijd

Bibliotheek, cultuur, evenementen, jeugd, kermissen, lokaal dienstencentrum, rap-op-stap kantoor, sport, toerisme, verenigingen, winkelen

Wonen en omgeving

Afval en recycleren, attesten en vergunningen, bekendmakingen, bouwen en wonen, klimaat en milieu, mobiliteit en trage wegen, wegen riolering en openbaar groen

Ondernemen

Handel en horeca, land- en tuinbouw, markten en ambulante handel, personeel vinden, ruimte voor je zaak, starten als ondernemer, bedrijvengids

Bestuur

Adviesraden, bekendmakingen, beleid, bestuursorganen, communicatie, lokaal bestuur Lievegem, samenwerkingsverbanden, vacatures

Banner
Banner image
  1. Home
  2. Akte van overlijden

Akte van overlijden

Thuisloket - Aanvraag akte van overlijden
Wat

Een akte van overlijden bewijst het feit van het overlijden en stelt de identiteit van de overledene vast. Deze akte is nodig vooraleer de ambtenaar van de burgerlijke stand de toestemming tot vervoer en begraving of crematie van de overledene kan geven.

Voorwaarden

Onder bepaalde voorwaarden kan je een afschrift of een uittreksel van de overlijdensakte aanvragen:

  • Een afschrift vermeldt de oorspronkelijke gegevens van de akte en de historiek van de staat van de persoon op wie de akte betrekking heeft.
  • Een uittreksel vermeldt daarentegen enkel de actuele gegevens van de akte, zonder vermelding van de historiek van de staat van de persoon op wie de akte betrekking heeft. Op een uittreksel is dus enkel de huidige toestand van de gegevens zichtbaar.

Wie kan een afschrift of uittreksel aanvragen?

Een uittreksel van een akte van overlijden kan iedereen vrij verkrijgen.

Voor akten van overlijden opgemaakt vóór 31/03/2019 én jonger dan 75 jaar, wordt het recht op een afschrift beperkt tot:

  • de wettelijke vertegenwoordiger (bv. ouder, voogd, bewindvoerder)
  • als ze een gerechtvaardigd belang kunnen aantonen:
    • de overlevende echtgeno(o)te of wettelijk samenwonende
    • bloedverwanten in opgaande of neerdalende lijn in de eerste graad
    • de erfgenamen.

Iedereen heeft recht op een afschrift:

  • als de akte werd opgemaakt na 31/03/2019
  • als de akte werd opgemaakt vóór 31/03/2019 én ouder is dan 75 jaar.
Procedure

De overlijdensakte wordt opgesteld in de gemeente waar de persoon is overleden. De gemeente in kwestie stuurt de akte daarna door naar de gemeente waar de overledene woonde.

Je kan een uittreksel of afschrift van de overlijdensakte aanvragen bij het gemeentebestuur. Als je beschikt over een elektronische identiteitskaart (eID), kan je een afschrift of uittreksel van de akte online aanvragen via het e-loket van de gemeente.

Sinds 31 maart 2019 worden akten van de burgerlijke stand uitsluitend digitaal geregistreerd. Dateert jouw akte van voor 31 maart 2019, dan is die misschien nog niet in digitale vorm beschikbaar. Sommige gemeenten digitaliseren oude archieven naarmate afschriften of uittreksels van de akten worden opgevraagd of wijzigingen worden aangebracht.

Kan ik het afschrift of uittreksel gebruiken in het buitenland?

In de meeste gevallen moet het document eerst gelegaliseerd en eventueel vertaald worden. Op de website van de Federale overheidsdienst Buitenlandse Zaken kunt je nakijken of jouw document al dan niet voorzien moet worden van een legalisatie of apostille.

Heb je een afschrift of uittreksel met apostille of legalisatie nodig, dan kan je het document met legalisatie of apostille aanvragen via het e-loket e-Legalisation.

De prijs voor een legalisatie of apostille is steeds 20 euro per document.

Meer informatie over legalisatie en apostille

Wat meebrengen?

Als je het document zelf ophaalt:

  • jouw eigen identiteitskaart of verblijfsvergunning.

Als je het document voor iemand anders aanvraagt:

  • een volmacht van de betrokkene en een kopie van zijn of haar identiteitskaart
  • jouw eigen identiteitskaart.

Als je een gerechtvaardigd belang moet aantonen om een afschrift of uittreksel te verkrijgen, dan moet je ook een bewijs van gerechtvaardigd belang toevoegen bij jouw aanvraag, bv. een onderhands mandaat van de betrokken persoon.

Bedrag
Gratis

Burgerzaken

Telefoonnummer

09 396 23 00

Telefonisch bereikbaar van 9.00 - 12.00 uur en van 14.00 - 16.00 uur.

Contacteer ons
Maak een afspraak

logo Lievegem

Lokaal bestuur Lievegem, Kasteeldreef 72, 9920 Lievegem - BE0697.609.152
T 09 396 23 00, info@lievegem.be
Elke werkdag telefonisch bereikbaar van 9.00 tot 12.00 uur en van 14.00 tot 16.00 uur.

Disclaimer - Privacy policy - Toegankelijkheid - A tot Z

Volg Lievegem op

facebookOnze FacebookpaginainstagramOnze Instagram paginaflickrBekijk foto's van onze gemeente op Flickr